Промени в Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.



          На 12 август 2015 година в деловодството на Народно събрание е внесен  Законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. С така предложените промени вносителя на проекта Министерски съвет цели да се определят националните структури, които ще прилагат мерките, включени в Общата организация на пазара на земеделски продукти, и се очертава тяхната компетентност. Действащият закон урежда и някои процедури, които регламентите на ЕС предвиждат да бъдат определени на национално ниво. Той създава правно основание за издаването на наредби по мерките, включени в ООП. Това позволява бързо да се създадат условия за прилагането на всеки регламент, включително на новоприетите регламенти. Със ЗПООПЗПЕС се създадоха необходимият административен капацитет и правила за прилагане на пазарните мерки, включени в ООП на ЕС.
          Със ЗПООПЗПЕС се урежда провежданата от министъра на земеделието и храните политика на качество съгласно Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 г. относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 (ОВ, L 189/1 от 20 юли 2007 г.). В раздел II „Политика на качество” в чл. 16-23 от проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗПООПЗПЕС са разписани редът и дейностите по провежданата политика на качество. Съгласно разпоредбите на чл. 18 от проекта контролът за спазване правилата на биологичното производство се осъществява от контролиращи лица. Контролиращите лица са местни и чуждестранни лица - търговци по смисъла на Търговския закон или на законодателството на държава - членка на ЕС, или на държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, които са получили разрешение от министъра на земеделието и храните. Министърът на земеделието и храните или оправомощени от него длъжностни лица осъществяват надзор върху контролиращите лица. Компетентният орган, делегиращ контролни задачи на контролните органи, получили разрешение да осъществяват контрол за спазване правилата на биологичното производство, осъществява годишни надзорни проверки.
Съгласно разпоредбите на чл. 21, ал. 5 от законопроекта разрешителните, дадени на контролиращи лица от министъра на земеделието и храните, са със срок на валидност до изтичането на срока на сертификата за акредитация. За получаване на ново разрешение местните лица и лицата със седалище в държава - членка на Европейския съюз, или в държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, подават в Министерството на земеделието и храните нотариално заверено копие на сертификат за акредитация, издаден от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация", съответно от органа за акредитация на държавата - членка на Европейския съюз, или на държавата - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, в която е седалището на лицето, с който се удостоверява съответствие с изискванията на стандарт ЕN 45 011, съответно ISO/IEC Guide 65 или ЕN ISO/IEC 17065:2012. Практиката показва, че сертификатът за акредитация, издаден от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация", съответно от органа за акредитация на държавата - членка на Европейския съюз, или на държавата - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се издава в последните дни преди изтичането на предходния сертификат. Така изпълнението на процедурата се застрашава, което, от своя страна, води до риск от период на прекъсване между сроковете на разрешенията. Това пък, от своя страна, води до прекъсване на системата на контрол на операторите. Посочените обстоятелства налагат да се въведе система за издаване на временни разрешения до издаването на ново разрешение от контролиращия орган с максимален срок до 6 месеца.
Необходимо е да се прецизира уредбата на отнемането на разрешителни, дадени на контролиращи лица от министъра на земеделието и храните, в случай на констатирани нарушения и/или нередности в осъществявания от тях контрол, както и да бъдат предвидени възможности за налагане на санкции в случай на такива нарушения и нередности. Важно е да се създаде надеждна система за уведомяване на всички оператори, с които има сключен договор за контрол и сертификация, при изтичането на срока на разрешението или при неговото отнемане.
          В действащия закон липсва разпоредба, която да урежда контрола при внос на биологично произведени продукти и да определя компетентните контролни органи. При това трябва да се вземат предвид в направените предложения за промяна с оглед функциите на Българската агенция по безопасност на храните по осъществяване контрол на граничните пунктове и обстоятелството, че при вноса на биологично вино държавният контролен орган в лозаро-винарския сектор е Изпълнителната агенция по лозата и виното.
          Във връзка с влизането в сила на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) №922/72, (ЕИО) №234/79, (ЕО) №1037/2001 и (ЕО) №1234/2007 са нужни промени в действащия закон, за да се създадат законови условия за прекратяване действието на квотната система за краве мляко на 31 март 2015 г. и същевременно да се запазят някои от разпоредбите до 31 март 2016 г., за да може да се осъществи контролът и докладването в Европейската комисия на изпълнението на националната млечна квота за квотния период 2014-2015 г. Необходимо е да се приложат новите разпоредби на Регламент (ЕС) №1308/2013 г. и по отношение на сектора на млякото след приключване на квотната система, както и да се направят някои промени в текстовете за договорните отношения в сектора на млякото и млечните продукти за обезпечаване правилното прилагане на законодателството на ЕС, като се идентифицират първите изкупвачи на сурово мляко чрез въвеждане на облекчен регистрационен режим.
          В сектор „Месо” се правят промени, с които се намаляват административната и финансовата тежест върху бизнеса, без да се нарушава правото на ЕС. Отпада задължението на класификаторите, които не са практикували класификация на кланични трупове в продължение на една година, да преминават опреснителен курс и при неявяване свидетелството за класификация да се отнема.
Основните причини, които налагат приемането на изменения и допълнения в Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, са:
1. При издаването на разрешения и провеждането на надзорни проверки на контролиращите лица, както и при вноса на биологични продукти възникват редица проблеми, за решаването на които се налагат промени в сега действащия ЗПООПЗПЕС.
2. Необходимост от правна уредба за приключване на квотната система за краве мляко чрез незабавно отменяне на някои разпоредби и отменяне на други разпоредби от 1 април 2016 г.
3. Необходимост от идентифициране на първите изкупвачи на сурово мляко за прилагане на правилата за договорните отношения в сектора на млякото и на новите изисквания за докладване на информация в Европейската комисия за състоянието на пазара на млякото.
4. Необходимост от намаляване на административната и финансовата тежест върху бизнеса в сектор „Месо”.
5. Необходимост от промяна и прецизиране на административните наказания, налагани на субектите по договорните отношения в сектора на млякото.
Приемането на законопроекта ще бъде нормативна основа за постигане на следните цели:
Развитие на биологичното земеделие в България като един от приоритетите на политиката на Министерството на земеделието и храните през програмния период 2014-2020 г.
Биологичното земеделие да допринесе за устойчивото управление на природните ресурси, спазването на високи стандарти за качество и безопасност на храните и хуманно отношение към животните, както и за развитието на жизнеспособни селски райони.
Премахване на риска от период на прекъсване на системата на контрол на биологичното производство и подобряване на официалния контрол при внос на биологични продукти.
Прекратяване на квотната система за краве мляко от 1 април 2015 г. и обезпечаване на правилен контрол и отчетност в рамките на 12 месеца след нейното прекратяване.
Създаване на условия за правилно прилагане на договорните отношения в сектора на млякото и за прилагане на новите изисквания за събиране и докладване на информация в Европейската комисия в сектора на млякото и млечните продукти.
По-пълно отчитане от производителите на сигналите за пазара на мляко.
Намаляване на тежестта върху бизнеса при прилагането на Общата организация на пазара в сектор „Месо”.
Въвеждане на правила за спазване на изискванията на Регламент (ЕО) №1308/2013 г. и прилагащите го регламенти.

          В Закона за изменение и допълнение на Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз са предвидени следните по-важни промени:
          В раздел II на глава четвърта се създава правна уредба на издаването на временни разрешения за контрол за спазване правилата на биологичното производство. Определени са условията за издаване, обхватът и срокът на временните разрешения и са регламентирани процедурите за тяхното издаване на лица от и извън ЕС и Европейското икономическо пространство. Прецизирани са процедурите за издаване на постоянни разрешения за контрол за спазване правилата на биологичното производство. Предвидено е отнемане на разрешителните на контролиращите лица в случай на констатирани нарушения и/или нередности в осъществявания от тях контрол и са предвидени възможности за налагане на санкции. Регламентирани са правила за уведомяване на операторите, с които има сключен договор за контрол и сертификация, при изтичането на срока или отнемането на разрешението на контролния орган. Уреден е официалният контрол при внос на биологично произведени продукти и храни.
В раздел ІІ, раздел ІІа и раздел ІV на глава пета - промени, свързани с организацията на пазара на мляко и месо. Във връзка с прекратяването на квотната система за краве мляко се отменя част от разпоредбите, а за друга част е предвидено да отпаднат от 1 април 2016 г., което ще позволи да бъдат приключени възникналите правоотношения през последната квотна година. Въвежда се облекчен регистрационен режим за първите изкупвачи на сурово мляко във връзка с прилагането на договорните отношения и на новите изисквания за събиране и докладване на Европейската комисия на информация за състоянието на пазара на млякото. Актуализирани са препратките към европейското право във връзка с отмяната на Регламент (ЕО) № 1234/2007 г. с Регламент (ЕС) № 1308/2013 г. С промените в раздел ІV се намалява тежестта върху бизнеса при прилагане на общата организация на пазара в сектор „Месо”. Изменения са направени и в глава осма на ЗПООПЗПЕС, като са прецизирани съществуващите административно-наказателни разпоредби, а други се отменят от 1 април 2016 г. във връзка с приключването на квотната система за краве мляко.
          От прилагането на Закона за изменение и допълнение на Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз се очакват следните по-важни резултати:
1. Чрез развитие и приоритизиране на биологичното земеделие да се постигнат някои от целите на Програмата на правителството за европейско развитие на България, свързани с развитие на земеделието като основен фактор за общо икономическо развитие на страната.
2. Запазване на положителните тенденции, свързани с увеличаване на броя на операторите и на размера на площите, включени в системата на контрол на биологичното земеделие, както и нарастване на видовото разнообразие на отглежданите по биологичен начин култури и селскостопански животни.
3. Признаване на организации на производители, асоциации на организации на производители и междубраншови организации в сектора на млякото, които подпомагат индивидуалните производители при водене на преговорите за реализация на произведеното мляко.
4. Повишаване на прозрачността при участниците в пазара на млякото и на договорните отношения.
5. Намаляване на тежестта върху бизнеса при прилагане на общата организация на пазара на месо.

Коментари