Условия по процедура АДАПТИРАНА РАБОТНА СРЕДА

 


 

 

УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ

с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по

Програма „Развитие на човешките ресурси“

2021-2027

 

Процедура чрез подбор на проектни предложения с един краен срок за кандидатстване

BG05SFPR002-1.004 „АДАПТИРАНА РАБОТНА СРЕДА“

 

Срок за кандидатстване: 05.01.2024 г., 17.00 ч. 

Териториален обхват:

Дейностите по проектите следва да се изпълняват на територията на Република България,  като се спазва Класификацията на териториалните единици за статистически цели в България. 

Дейностите се изпълняват на територията на два типа региони: 

регион в преход

(BG41 Югозападен регион (ЮЗР),

(NUTS-2), който включва София град (столица); София област; Област Благоевград; Област Перник; Област Кюстендил; 

- слабо развит регион

(NUTS-2), който включва BG31 Северозападен регион, BG32 Северен централен регион, BG33 Североизточен регион, BG34 Югоизточен регион,  BG42 Южен централен регион.

 

Дейностите в рамките на едно проектно предложение могат да се изпълняват на територията само на един от двата типа региони – в преход ИЛИ слабо развитите региони, както и на територията на два или повече слабо развити региона.

 

Цели на предоставяната безвъзмездна финансова помощ по процедурата и очаквани резултати:

Цел на процедурата:

Предвидените дейности се очаква да допринесат за подобряване на здравословната  и безопасна работното среда в предприятията, което е  ключов елемент за постигането на устойчиви условия на труд за всички работници, спомагайки за намаляване на рисковете за здравето на работното място и за подобряване на стандартите за здравословни и безопасни условия на труд.

 

Индикатори

„Зает” е лице, което:

-          извършва работа срещу заплащане на трудово правоотношение или по договор за управление и контрол;

-          не работи, но има сключен договор за работа, от която временно отсъства поради отпуск, болест, бременност, раждане и отглеждане на малко дете, неблагоприятни климатични условия, стачка или други подобни причини.

Лицата в „субсидирана заетост“ се считат за „заети“. За заети лица се считат и самоосигуряващите се лица.

„Самостоятелно заето (самоосигуряващо се) лице” е:

- Лице, ангажирано със самостоятелен/собствен бизнес или свободна (частна) практика с цел реализиране на печалба;

- Лице, което само или в съдружие с други лица извършва стопанска дейност, работи на свободна (частна) практика или работи под аренда;

- Лице, регистрирано като упражняващ свободна професия;

- Лице, упражняващо стопанска дейност като едноличен търговец.

Статутът на лицето се определя към датата на включване в дейности по процедурата.

 



Минимален размер на безвъзмездната финансова помощ: 50 000 лева

Максимален размер на безвъзмездната финансова помощ: 391 166 лева 

Процент на съфинансиране:

За кандидати големи предприятия – съфинансирането е в размер на минимум 20% от общата стойност на проекта и е задължително.

За микро, малки и средни предприятия не се изисква съфинансиране. 

Допустими кандидати:

„Кандидати” за безвъзмездна финансова помощ са всички физически и юридически лица, и техни обединения, които кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ чрез подаване на проектно предложение ВЪВ ВСИЧКИ СЕКТОРИ НА ИКОНОМИКАТА – производства, услуги и др ( изключение правят секторите, посочени в раздел НЕДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ)

Освен гореизброените изисквания, кандидатът трябва да отговаря и на следните изисквания:

·         Кандидатът отговаря на изискванията за предоставяне на минимални помощи, в съответствие с Регламент (ЕС) № 1407/2013

Във връзка с тези изисквания, към момента на кандидатстване, кандидатите декларират посочените в Декларация за минимални и държавни помощи (Приложение ІІ) обстоятелства. Всички обстоятелства, свързани с изискванията на Регламент (ЕС) № 1407/2013, се приемат на декларативен принцип.

ВАЖНО: Моля да направите справка за предоставената Ви държавна помощ за последните 3 години!

 

·         Кандидатът разполага с финансов капацитет

Финансовият капацитет на кандидатите се изчислява на база Счетоводния баланс за последната приключила финансова година (2022г.)

В случай че кандидатът няма подаден финансов отчет към НСИ за 2022г. или е подал в НСИ Декларация за липса на дейност за същата година, проектното предложение се отхвърля. Това изискване не се отнася за новорегистрирана/новосъздадена организация.

ЗА НОВОРЕГИСТРИРАНИ ДРУЖЕСТВА:

Когато кандидатът е новосъздадена през текущата година организация, проверката за финансов капацитет се извършва въз основа на данни от Счетоводния баланс на организацията за текущата година, за периода от регистрацията на организацията, до последния ден на месеца, предхождащ месеца, в който е обявена настоящата процедура.

Дружеството трябва да е регистрирано и започнало дейност преди 01.07.2023 година

·         Кандидатът разполага с оперативен капацитет за изпълнение на проектното предложение:

- Кандидатът има опит в изпълнението на поне една от дейностите, включени в проектното предложение, посочен във формуляра за кандидатстване;

или

- Кандидатът има приключил поне един проект, финансиран със средства от ЕС, националния бюджет или други донори, в който е участвал в ролята на кандидат или партньор, посочен във формуляра за кандидатстване.

ВАЖНО: Броя на лицата, които ще бъдат включени в проекта и които са заети в предприятието на кандидата се изчисляват към момента на подаване на проектното предложение

 

НЕДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ:

1.    Предприятия, които извършват дейност в сектора на рибарството и аквакултурите,

2.    Предприятия, които извършват дейност в областта на първичното производство на селскостопански продукти;

3.    Предприятия, които извършват дейности в сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:

3.1.       когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия;

3.2.       когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители

 

Дейности, допустими за финансиране:

1. Общи изисквания за дейностите:

Не е допустимо дейностите по едно проектно предложение да се изпълняват едновременно на територията на двата типа региони – регион в преход и слабо развит регион. Кандидатът следва да осъществява/изпълнява дейностите по проекта в един и същ тип регион или на територията на два или повече слабо развити региона. Водещ принцип при отчитане на приноса към съответния регион ще бъде мястото на изпълнение на дейностите по проекта, а не местоположение/адресна регистрация на кандидата.

 

2. Допустими дейности:

По настоящата процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ са допустими за финансиране следните дейности:

ДЕЙНОСТ 1:

Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти[1] за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.

 

ВАЖНО! Дейността е задължителна за изпълнение

 

Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги.

Въвеждането на нови „зелени“ модели на организация на работните процеси може да е свързано с:

1.    внедряване в предприятието на нови екологични производствени инвестиции, поради които се променя организацията на труда в предприятието;

2.    въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;

3.    изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите.

 

Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност: 

1.1.       Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 

1.2.       Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 

1.3.       Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.

 

1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. 

Дейността може да се изпълни от кандидата (в случай че разполага със служители с необходимата квалификация, но в този случай кандидатите не могат да залагат разходи за изпълнението на тази дейност в проектните си предложения)

или

да се възложи на изпълнител, избран по реда на Глава четвърта от ЗУСЕФСУ (при спазване изискванията на акта по чл. 54 от ЗУСЕФСУ)  или ЗОП, в зависимост от това дали кандидатът се явява възложител по реда на ЗОП или не.

Избраният изпълнител (отговорният служител, когато дейността се изпълнява от кандидата)  трябва да извърши преглед на дейността на кандидата – продукти/услуги, организация на труда, правна и регулаторна рамка, съществуващи практики и процедури за управление на човешките ресурси във връзка с въздействието върху околната среда.

В резултат на извършения преглед и съобразно спецификата на работните места, изпълнителят (отговорният служител, когато дейността се изпълнява от кандидата) следва да разработи съответните „зелени“ модели на организация на труда, които да предложи на бенефициента, заедно с план от мерки за прилагането им.

Изпълнителят (отговорният служител, когато дейността се изпълнява от кандидата) изготвя и „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.

 

Изпълнител може да бъде лице, което по занятие извършва някоя от следните примерни дейности:

·         консултации и/или сертификация по прилагане на системи за управление по околна среда (ISO14001, EMAS или еквивалентни);

·         преподавателска и/или научно-преподавателска дейност в сферата на ресурсната ефективност и/или екологията;

·         консултантска и/или научноизследователска и развойна дейност в сферата на ресурсната ефективност, екологията или икономическата дейност на кандидата.

 

Новите „зелени“ модели могат да се изразяват, например, във:

- въвеждане и утвърждаване на промени в организационната структура на човешките ресурси, въвеждане на нови форми на заетост, промени по отношение на: начините на работа, работните взаимоотношения, съответно на длъжностните характеристики, процесите по подбор на персонала; нови модели на екипна работа и взаимодействието между служителите,  и др.;

- въвеждане на промени в работата на отделни работни единици в предприятието, насочени към намаляване на използваните ресурси, въвеждане на практики за опазване на околната среда, осигуряване на по-екологосъобразна работна среда и др.;  

- въвеждане на екологосъобразни практики в цялостната организация на работа в предприятието, в т.ч. насочени към генериране и изпълнение на дейности за корпоративна социална отговорност със „зелена“ насоченост, мотивиране на индивидуалния служител за прилагане на екологосъобразно поведение по време на работа чрез информационни и други фирмени събития или създаване на бонусна система за отличаване и възнаграждаване на „зелено“ поведение на служителите или генериране от служителите на идеи за екологосъобразно поведение и др.

Посочените примери са насочващи и не следва да се приемат като изчерпателни!

 

ДЕЙНОСТ 2:

Осигуряване на  превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа. 

Кандидатът може да осигури за заетите при него лица психологическа подкрепа във връзка с превенция и профилактика на стреса на работното място, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве на работещите.

Целите на дейността следва да са обвързани и със запознаване на участниците с наличието на явлението "бърнаут", подпомагайки откриването на проявите му и осъществяването на ранна превенция на състояния, свързани с физическо, емоционално и психическо изтощение. Следва да бъдат преодолени нагласи свързани с отрицателно и критично отношение към работата, нежелание за започване на работа, раздразнение към членовете на екипа или към клиентите, емоционално отдръпване от колеги и клиенти, както и  мисли, свързани с липсата на смисъл, значение и приносът за извършваните работни процеси, водещи вкл. до напускане на работа. 

В рамките на дейността могат да бъдат изготвени психологически профили на заетите лица, които да послужат като основа за адресиране на подходящи мерки за психологическа подкрепа. 

Психологическата подкрепа трябва да се извършва от лице/а със специалност „Психология“, „Трудова и организационна психология“ или „Психиатрия“ и може да бъде под формата на групови семинари/тренинги за профилактика и/или индивидуални консултации, при провеждането на които, участниците задължително следва да бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в предприятието. Максималният брой участници при групови занимания е до 10 лица в група. 

Дейността трябва да се възложи на изпълнител, избран по реда на Глава четвърта от ЗУСЕФСУ (при спазване изискванията на акта по чл. 54 от ЗУСЕФСУ) или ЗОП, в зависимост от това дали кандидатът се явява възложител по реда на ЗОП или не.

 

ДЕЙНОСТ 3:

Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС)[2] и специално работно облекло 

В рамките на дейността кандидатът има право да закупи и осигури ЛПС и/или специално работно облекло[3] за своите служители.

Това могат да бъдат нови по вид ЛПС и/или специално работно облекло, които досега не са използвани в предприятието, или ЛПС и/или специално работно облекло, които осигуряват по-висока защита от тези, които се използват текущо. 

Независимо от избора на кандидата по отношение на ЛПС и/или специално работно облекло, той задължително следва да надгради минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда[4], като за целта във формуляра за кандидатстване изрично обоснове (в описанието на конкретната дейност) нуждата от подмяна и закупуване на нови с по-висока защита ЛПС и/или специално работно облекло за нуждите на заетите в предприятието лица. 

Личните предпазни средства трябва да отговарят на нормите и изискванията за осигуряване на безопасност и опазване на здравето, съдържащи се в приложимите за лични предпазни средства нормативни актове, свързани със съществените изисквания към продуктите, които са предназначени за пускане на пазара и/или за пускане в действие.[5] 

При закупуването на нови ЛПС, които предлагат комбинирана защита, т.е. защита, постигана до момента с помощта на няколко отделни средства, в описанието на дейността следва да се посочи точно, детайлно и изчерпателно, новозакупените ЛПС кои средства за защита от приложения към проектното предложение Утвърден списък на работните места и видовете работа, при които се използват ЛПС и специално работно облекло, ще заменят/надградят. 

Заложените за закупуване ЛПС и специално работно облекло, следва:

·      да отговарят на точния брой на заетите към момента на кандидатстване лица по длъжности, които ползват средствата за защита; и

·      да бъдат планирани, съгласно срока за износване в Списъка на работните места и видовете работи, при които се използват ЛПС и специално работно облекло, за периода на изпълнение на проекта. 

Допустимо е закупуването на ЛПС и специално работно облекло за периода, планиран за изпълнение на проекта, ако съответстват на оценката на риска, вписани са в утвърдения списък на работните места и видовете работи, при които се използват ЛПС и специално работно облекло, и кандидатът е обосновал необходимостта от такива. 

В случай че тези изисквания не са изпълнени,  това е основание за премахването на етап оценка на съответните ЛПС и/или специално работно облекло от проекта, заедно с предвидените за тях разходи от бюджета (при одобрение на проектното предложение).

 

·         Недопустимо е закупуването на резервни бройки!

·         Няма да бъдат финансирани работни облекла, съгласно Наредбата за безплатно работно и униформено облекло, приета с ПМС № 10 от 20.01.2011 г., обн. ДВ. бр. 9 от 28 януари 2011 г.

·         Моля да подготвите списък на работните места и видовете работни процеси, при които е необходимо да се използват ЛПС и/или специално работно облекло, утвърден въз основа на извършената оценка на риска на работните места. Списъкът следва да отговаря на изискванията, посочени в чл. 17, ал. 3, т. 1-4 от Наредба № 3 от 19 април 2001 г. (изм. и доп. ДВ. бр. 99 от 26 Ноември 2021 г.) за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място.

 

 ДЕЙНОСТ 4:

Осигуряване на колективни предпазни средства[6], вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. 

В проекта ще трябва да се посочи точно каква модернизация и/или реконструкция ще бъде извършена, с оглед обезопасяването на съществуващи обекти (напр., изграждане на парапети и конструкции; устройства за достъп до определени помещения с цел обезопасяване на хората, които работят в тях; изграждане на вентилационна и/или климатична система, свързана с безопасни и здравословни условия на труд и др.) и повишаване на здравето и безопасността на работниците и служителите. 

В проекта е необходимо да разпишем състоянието на предприятието/обекта към момента на кандидатстване, както и конкретният ефект, до който ще доведе планираната модернизация/реконструкция. 

Задължително следва да се посочи как предвидените за осигуряване средства за колективна защита ще допринесат за повишаване на здравето и безопасността на работещите лица. 

Необходимостта от такова защитно средство, ще произлиза от оценката на риска, т.е. трябва да е идентифицирана опасността и определен риска от реализирането й. В случай че са предвидени за осигуряване колективни предпазни средства, които не съответстват на оценката на риска,  това е основание за премахването им от проекта на етап оценка, заедно с предвидените за тях разходи от бюджета 

Прилагаме примерен (неизчерпателен) списък на мерки за реконструкция/модернизация на обекти, машини и подходящи за закупуване средства за колективна защита, съобразно идентифицираните рискове: 

1. Защита от прах, токсични и други вредни вещества:

- локална аспирационна система при източника на отделяне на вредни вещества;

- нагнетателна вентилационна система за чист въздух в работното помещение;

- вакуумни системи за почистване с цел намаляване на вторичните източници на

замърсяване;

- аварийни вентилационни системи;

 

2. Защита от наднормен шум

- защитни прегради, ограждения, шумопоглъщащи покрития на стени и тавани;

- заглушаване или изолация на стените и таваните на работните пощения, в т.ч. екрани, кожуси, и др. ограждения около източниците на производствен шум;

- звукоизолирани кабини за работещите в производствени помещения с наднормен шум;

 

3. Защита от вибрации при работа

- поставяне на фундамент (различен от този на производственото помещение) под източника на вибрации, демпфериране на вибриращите машини;

- осигуряване на допълнително оборудване към машините, намаляващо риска от вибрации (седалки, които поглъщат вибрациите; ръкохватки, намаляващи вибрациите и др.);

 

4. Защита от навлизане в опасна зона

- ограждения – плътни, мрежести, прозрачни;

- блокировки – механични, електрически или др.;

- ограждения с блокировки;

- предпазители;

- предпазители с блокировки;

- екрани;

- устройства, оптични и други сензори следящи опасната зона;

 

5. Защита от падащи предмети

- козирки, навеси, прегради;

- тунели;

- мрежи;

- бордови дъски;

 

6. Защита от летящи, изхвърлени частици и/или предмети

- предпазители;

- предпазни екрани;

- паравани, ограждения;

 

7. Защита от падане от височина и падане при придвижване по стълби или наклон

- парапети, перила, бордова дъска;

- мрежи;

- осигурителни линии;

 

8. Защита от допир до горещи повърхности

- изолиране на зоните;

- ограждения, екрани;

- изолиращи покрития;

 

9. Защита от потенциално експлозивна атмосфера, защита от опасни пари или аерозоли на химични агенти, прах

- обща вентилация;

- локална аспирация;

- система от блокировка свързана с техническо средство за анализ на съдържанието на горими газове, пари или частици- газсигнализатори, газанализатори;

- аварийни душове за промиване на очите на работещите или цялото тяло (не е допустим съпътстващ ремонт на санитарни помещения, зони за отдих и др.);

 

10. Защита от опасни лъчения

- предпазни екрани - защитни покрития;

- система от блокировка, свързана с техническо средство за анализ на работната среда за наличие на вредни емисии - автоматичен контрол;

- екраниране на лазерните устройства, отстраняващо възникването на опасности за здравето на работещите;

- оптически устройства за наблюдение или регулиране на лазерните устройства, така, че да не възниква опасност за здравето в резултат на лазерно лъчение;

 

11. Защита от електростатични заряди

- система за изравняване на потенциалите и заземяване на металните части на работното оборудване и помещението;

- система за оросяване, неутрализиране или йонизиране на атмосферата с цел повишаване проводимостта й;

- използване на токопроводими подови настилки в производствените помещения;

 

12. Защита от електромагнитни полета

- излъчващите елементи се екранират поотделно, като генераторът се екранира с общ екран;

- екраниране с плътен материал или с метална мрежа;

- предупредителна сигнализация или блокировка;

 

13. Защита от неблагоприятен микроклимат

- системи подобряващи микроклимата – температура, влажност, скорост на въздушното течение;

- вентилационни системи за осигуряване на свеж въздух /нагнетателна вентилационна система/;

- въздушни, механични или водни завеси за относително изолиране на зоните и помещенията с неблагоприятен микроклимат;

- подмяна на дограма;

- изграждане на окачени тавани с цел намаляване обема на помещенията;

- климатични системи/климатици;

 

14. Изкопи

- платна за защитни системи за изкопи;

- технически средства за ограждане и сигнализиране на изкопите, когато това се изисква;

- газсигнализатори;

 

15. Защита от пожар и взрив

- система от хидранти, шлангове със струйници;

- автоматична пожарогасителна инсталация;

- пожароизвестителна инсталация;

- автоматични газанализатори;

- мълниезащитна инсталация;

 

16. Защита при работа в ограничени пространства

- полиспастни системи за спасяване;

- газсигнализатори;

 

17. Защита при аварии и природни бедствия

- система за аварийно известяване с цел евакуация;

 

18. Електробезопасност

- изолиращи щанги;

- изолиращи стълби;

- изолиращи площадки;

- диелектрични килимчета;

- предпазни екрани;

- временни ограждения;

- преносими заземители;

- изолиращи щанги за преносими заземители;

- изолиращи оперативни щанги;

 

19. Защита от биологични агенти в работната среда

- подходяща вентилация (общообменна, изсмукваща и вкарваща-нагнетяваща);

 

20. Ергономия при работа

- ергономични офис столове;

- ергономични работни столове.

 

ВАЖНО!

В рамките на тази дейност не е допустимо закупуването на машини и съоръжения, свързани с модернизация или технологично обновление на производствената дейност на предприятието (изработване на продукти или предоставяне на услуги), разширяване на производствения капацитет и/или разнообразяване на предлаганите продукти/услуги, такива за осигуряване извършването на административните дейности на предприятието и други, касаещи присъщата дейност в предприятието.

 

При оценката на проектните предложения ще се вземат предвид приложимите нормативни актове за съответния риск, ако е приложимо.

 Например:

Във връзка с компенсирането на полагане на тежък физически труд със средство за колективна защита, разходът ще бъде допустим, ако:

1. са отчетени физиологичните норми, съгл. чл.12 от Наредба № 16/31.05.1999 г.;

2. рискът при извършваната ръчна работа с тежести е оценен и изисква мерки, които са посочени;

3. оценката на риска е извършена по методика, която отчита всички показатели за оценка на риска за здравето и безопасността при ръчна работа с тежести, посочени в Приложение към чл. 4, т. 4 от Наредба 16/31.05.1999 г. 

По отношение на закупуването на ергономични офис столове за служители и друго оборудване, свързано с норми за ергонометричност следва да се спазват „Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси“ № 05 на МНЗ /ДВ бр.25/71г., посл. изм. ДВ бр. 54/99г./ за рационална организация на работното място и трудовите процеси №5. Характеристиките на работния стол при работа с видеодисплеи са посочени в чл.5 от приложение № 1 към Наредба №7 /ДВ бр. 70 от 2005г./. 

Замяната на едно производствено (работно)[7] оборудване с друго, дори в случай, че новото осигурява по-безопасни или здравословни условия за работещите лица, не е допустимо по процедурата.

 

ДЕЙНОСТ 5:

Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.

За осъществяване на дейността е допустимо да се закупи оборудване, необходимо за обзавеждане на помещения/места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията, както и за прилежащите им санитарно-хигиенни помещения (бани, тоалетни и помещения за преобличане), което следва да бъде обосновано във формуляра за кандидатстване 

Изборът на включените в проекта социални придобивки следва да е обоснован и направен в съответствие с нуждите на предприятието. Ако в проектното предложение е предвидено закупуване на оборудване, което не е обосновано, това е основание за неговото премахване от проекта на етап оценка, заедно със съответните разходи от бюджета, в случай на одобрение на проектното предложение. 

За целите на настоящата процедура, по тази дейност е допустимо работодателят да осигури на работниците и служителите следните социални придобивки (както и прилежащите им санитарно-хигиенни помещения, ако е необходимо - бани, тоалетни и помещения за преобличане):

·      Помещения/места за хранене, съобразно рационалните норми и специфичните условия на труд[8].

Разходите за храна не са допустими, както и закупуване на ваучери за семейна почивка на работници и служители, ваучери за храна, ваучери за развлечения, абонаментни карти за фитнес и др. подобни.

 

·      Помещения/места за краткотраен отдих и/или рехабилитация и/или спорт. 

Изборът на включените в проекта социални придобивки следва да е обоснован и направен в съответствие с нуждите на предприятието и заетите в него. 

По Дейност 4 и Дейност 5 е допустимо извършването на текущ и основен ремонт, съгласно §5, т.42 и т.43 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ. 

В случай че за осъществяването на дейност 4 и дейност 5, кандидатът е предвидил да извършва ремонтни дейности, е необходимо той да разполага със собствено помещение или да има договор за наем/концесия на помещението, в което се предвижда да се извърши ремонт.

След приключване на проекта, бенефициентът е длъжен да запази предназначението на ремонтираните помещения за срок не по-кратък от 5 години от датата на одобрение на окончателния доклад без прекъсване, с изключение на непредвидени обстоятелства.

Същото изискване се отнася и, в случай че кандидатът предвижда да извършва ремонтни дейности на спортни съоръжения и места за отдих на открито. В случай на възникване на непредвидени[9] обстоятелства, срокът спира и продължава да тече след отпадането им.

 

В случай че за нуждите и целите на проекта е необходимо да се извърши основен ремонт, кандидатът представя преди стартиране на ремонтните дейности копие от издадено и влязло в сила разрешение за строеж (заверено „вярно с оригинала”) или писмо от главния архитект на общината, че за обекта не се изисква разрешение за строеж (важи за обект, за който по ЗУТ не се изисква разрешение за строеж).

 

С цел постигане в пълнота на заложените цели на процедурата е допустимо закупуването на оборудване и обзавеждане за изпълнението на Дейност 4 и Дейност 5.

 

 

Допустими разходи

І. РАЗХОДИ ЗА УСЛУГИ

Разходи за осъществяване на Дейност 1

Допустими са разходи за разработване и прилагане на "зелени" модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията; за изготвяне на "зелени" карти за организация на работни процеси на конкретните работни места и обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на "зелени" модели на организация на труд.

Максимален допустим размер на разходите за дейността – до 200.00 лв. (БФП + съфинансиране (когато е приложимо)), на участващо в дейността лице от целевата група, но не повече от 20 000.00 лв. общо за цялата дейност.

Разходи за осъществяване на Дейност 2

Допустими са разходи за осигуряване на превенция и профилактика на “бърнаут“ на работното място и "ефекти от Covid пандемията върху менталното здраве"- психологическа подкрепа.

Максимален допустим размер на разходите за дейността – до 200.00 лв. (БФП + съфинансиране (когато е приложимо)), на участващо в дейността лице от целевата група, но не повече от 20 000.00 лв. общо за цялата дейност.

В случай че кандидатите разполагат със служители с необходимата квалификация да изпълняват сами Дейност 1 и/или Дейност 2, не е допустимо да залагат разходи за БФП за изпълнение на тези дейности.

ІІ. РАЗХОДИ ЗА МАТЕРИАЛИ

Разходи за материали

Разходи за закупуване на ЛПС и специално работно облекло, необходими за осъществяване на Дейност 3 „Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло“.

Няма да се признават разходи за закупуване на ЛПС и специално работно облекло, които не отговарят на посочените в Дейност 3 „Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло“ изисквания.

ІІІ. РАЗХОДИ ЗА МАТЕРИАЛНИ АКТИВИ

Разходи за закупуване на ДМА за осъществяване на Дейност 4.

Разходи за закупуване на средства за колективна защита, свързани с подобряване условията на труд, необходими за осъществяване на Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“.

Замяната на едно производствено (работно)  оборудване с друго, дори, в случай че новото осигурява по-безопасни или здравословни условия за работещите лица, не е допустимо по процедурата, тъй като се счита за оборудване, необходимо за основната дейност на предприятието.

В тази връзка, не е допустимо закупуването на оборудване като например: работен или служебен/пътнически асансьор, мотокари, електрокари, газкари, хаспели и други подемни машини и съоръжения, скеле, повдигаща платформа/вишка, като същите не се считат за колективни предпазни средства, а за такива от основната дейност на предприятието.

Разходи за закупуване на ДМА за осъществяване на Дейност 5

5.1. Разходи за обзавеждане и оборудване, необходимо за осъществяването на Дейност 5 „Осигуряване на социални придобивки за работещите вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.“

Допустимо е да се закупи оборудване, необходимо за обзавеждане на помещения/места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията, както и за прилежащите им санитарно-хигиенни помещения (бани, тоалетни и помещения за преобличане)

Допустимо е закупуването на фургон, който е преместваем и не е моторно превозно средство с двигател, който да осигурява подходящи условия на работниците за отдих, хранене и преобличане.

Не е допустима замяната на съществуващи части от оборудване в помещенията за отдих,  хранене и спорт с нови от същия вид оборудване (напр. подмяна на маси, столове, печки и др. кухненско обзавеждане и оборудване, подмяна на спортни уреди и др.). Допустимо е закупуване на нови по вид артикули, с които помещенията не са разполагали до момента.

ІV. РАЗХОДИ ЗА СТРОИТЕЛНО МОНТАЖНИ РАБОТИ (СМР)

Допустимите разходи за СМР са до 15% от преките разходи .

Допустими са следните видове разходи:

Ремонт – основен или текущ, по дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“ и дейност 5 „Осигуряване на социални придобивки за работещите вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.“.

Не се изисква представяне на КСС при извършване на ремонтни дейности по проекта.

Разходи за СМР, необходими за осъществяване на Дейност 4:

Допустими са разходи за СМР за модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд, необходими за осъществяване на Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“.

Разходи за СМР, необходими за осъществяване на Дейност 5:

Допустими са разходи за СМР на помещенията, свързани с изпълнението на Дейност 5 „Осигуряване на социални придобивки за работещите вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.“

Разходи за извършване на основен и текущ ремонт следва да отговарят на §5, т. 42 и 43 от допълнителните разпоредби на ЗУТ.

По процедурата се финансират само разходи за извършване на СМР. Не са допустими разходи за проектиране, авторски контрол, инвеститорски контрол, независим строителен надзор, както и такси за разрешение за строеж и/или разрешение за ползване, въвеждане в експлоатация.

За целите на процедурата се приема, че:

„Оборудване“ представлява преместваема или фиксирана част на мебели или обзавеждане, инструмент, машина, апарат, или набор от елементи, които отговарят на всички от изброените условия:

• При нормални условия на употреба, включително разумни грижи и поддръжка, то има

предполагаем срок на годност (полезен живот) повече от една година;

• То запазва първоначалната си форма и външен вид при използване;

• Ако съоръжението е повредено или някои от неговите части са изгубени или износени, то може би е по-рентабилно да се поправи, отколкото да се замени с изцяло нов елемент. Често срещаната ситуация, че нови електроуреди не е възможно да се поправят или са програмирани така, че да се развалят след известно време, не поставя под съмнение фактът, че те представляват оборудване.

• То не губи своята идентичност чрез инкорпориране в различна или по-сложна композиция (структура).

Инфраструктура (СМР) представлява материална собственост с постоянен характер, която отговаря на следните условия:

• Има неподвижен характер (или е постоянно прикрепена към земята или към сграда, или самостоятелен обект, който е трайно прикрепен към земята и в този случай, тя губи своята идентичност чрез инкорпорирането й и се превръща в част от неподвижна собственост, към която е прикрепена);

• При нормални условия на употреба, включително разумни грижи и поддръжка, тя има неограничен срок на годност;

• Тя запазва първоначалната си форма и външен вид при използване.

Във връзка с посочените дефиниции, даваме следните примери:

·        окабеляването се счита за "инфраструктура", ако кабелите са или стават трайно прикрепени към съоръженията (т.е. губят своята идентичност чрез инкорпорирането им и се считат за част от сградите);

·        климатичните системи, които се считат за „инфраструктура“ и съответно се бюджетират като разходи за СМР, са постоянно прикрепени към сграда или самостоятелен обект, който е трайно прикрепен към земята. В този случай, бидейки част от система, различните по вид и функции елементи губят своята идентичност чрез инкорпорирането им, като се превръщат в част от сградата, към която са прикрепени. За целите на процедурата за такива ще се считат  VRF и VRV климатични системи, както и системите за вентилация и аспирация, които съдържат различни по вид и функции елементи, които с помощта на строително-монтажни работи се превръщат в единна система. Мобилните климатици, моно блоковете, климатиците тип сплит и мулти-сплит, се считат за оборудване.

 

V. ЕДИННА СТАВКА

Тази ставка ( непреки разходи)  задължително се включва в проекта. Тя е в размер на точно 10% от преките допустими разходи по проекта.

„Непреки разходи“ са разходите, които са свързани с изпълнението на дейности, предвидени в проекта, които не допринасят пряко за постигането на неговите цели и резултати, но са необходими за неговото цялостно администриране, управление, оценка и добро финансово изпълнение. Непреки разходи са разходите, свързани с възнагражденията на персонала по администриране на проекта - ръководител на проект, технически сътрудник, счетоводител и друг експертен или технически персонал, както и административните разходи, свързани с управлението на проекта (режийни разходи, консумативи и материали, разходи за командировки на екипа, разходи за видимост, прозрачност и комуникация и др.)

Минимален и максимален срок за изпълнение на проекта:

Общата продължителност на проекта не може да надвишава 18 месеца. Изпълнението на дейностите следва да приключи до 31.12.2027г.

 



[1] Всяка „зелена“ карта трябва да съдържа набор от действия за изпълнение на работните процеси, водещи до положителен ефект по отношение на повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги

[2] Съгласно ЗЗБУТ, „Лично предпазно средство“ е всяко приспособление, екипировка, проектирано да се носи или използва от работещия, за да го предпазва от една или повече възможни опасности, заплашващи неговото здраве и безопасност при работа, както и всяко допълнение, принадлежност или специално работно облекло, проектирани за същата цел.

[3] По смисъла на Наредба № 3 от 19 април 2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства на работното място (обн., ДВ, бр. 46 от 15.05.2001 г., в сила от 16.08.2001 г., изм. и доп., бр. 40 от 18.04.2008 г., изм., бр. 99 от 26.11.2021 г..)

[4] Съгласно ЗЗБУТ, „Минимални изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда“ са най-малките допустими изисквания за опазване на здравето на работещите и осигуряването на тяхната безопасност при работа. Работодателят може да реализира по-високи изисквания, с което да осъществи по-добро ниво на предпазване на работещите, но не и по-ниски от минималните изисквания. По процедурата е задължително реализирането на по-високи изисквания, с което да се постигне по-добро ниво на предпазване на работещите.

[5] По смисъла на чл. 6 от Наредба № 3 от 19 април 2001 г. и Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на личните предпазни средства (Приета с ПМС № 5 от 11.01.2018 г., обн., ДВ, бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 21.04.2018 г.)

[6] Съгласно ЗЗБУТ, "Средство за колективна защита" е проектно, конструктивно, технологично, организационно или друго техническо решение, което изолира пространството, в което може или се проявява опасността от местонахождението на работещите или други лица, които биха могли да бъдат увредени.

[7] „работно оборудване“ е всяка машина, апарат, инструмент, инсталация, устройство, уредба или съоръжение, използвани при работа, по смисъла на Наредба № 7 от 23 септември 1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване.

[8] Съгласно КТ.

[9] Непредвидено обстоятелство е всяка непредвидима изключителна ситуация или събитие, което е извън контрола на Управляващия орган и бенефициента. Възникването му не може да се отдаде на грешка или небрежност от страна на Управляващия орган и бенефициента (или от страна на техните изпълнители, представители или служители) и не може да се преодолее при полагане на дължимата грижа.


Коментари