МЯРКА BG16RFOP001-1.001-039 ”ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИНТЕГРИРАНИ ПЛАНОВЕ ЗА ГРАДСКО ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ” - ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ


  1. Бенефициенти: 
Общините на 39 града от 1-во до 3-то йерархично ниво от националната полицентрична система

2.      Изисквания за бенефициентите:
-          1-во ниво: Столична община
-          2-ро ниво: Община Варна, Община Пловдив, Община Бургас, Община Русе, Община Стара Загора, Община Плевен, Община Благоевград, Община Велико Търново, Община Видин.
-          3-то ниво: Община Добрич, Община Хасково, Община Пазарджик, Община Шумен, Община Сливен, Община Габрово, Община Ямбол, Община Перник, Община Враца, Община Ловеч, Община Кърджали, Община Смолян, Община Разград, Община Казанлък, Община Асеновград, Община Монтана, Община Горна Оряховица, Община Гоце Делчев, Община Дупница, Община Кюстендил, Община Силистра, Община Димитровград, Община Търговище, Община Лом, Община Петрич, Община Свищов, Община Велинград, Община Карлово,Община Панагюрище.

3.      Сума и процент на финансиране:
          100% безвъзмездна финансова помощ

Столична община    - 238 375 234,35                     Община Добрич      - 28 199 162,81
Община Хасково     - 27 021 025,58                       Община Пазарджик            - 26 038 756,90
Община Шумен       - 26 032 316,35                       Община Сливен      - 25 895 678,16
Община Габрово      - 25 739 640,08                      Община Ямбол        - 25 419 253,62
Община Перник       - 24 291 834,97                       Община Враца        - 23 254 828,48
Община Ловеч         - 22 944 737,50                       Община Кърджали - 21 048 163,28
Община Смолян       - 20 982 924,62                       Община Разград      - 19 829 481,70
Община Казанлък    - 19 658 031,68                       Община Асеновград          - 19 334 302,70
Община Монтана     - 19 065 329,14                       Община Горна Оряховица - 19 046 218,72
Община Варна - 84 107 332,00                               Община Пловдив    - 80 851 031,52
Община Бургас        - 86 486 982,54                       Община Русе                       - 56 036 817,82
Община Стара Загора - 52 653 316,02                    Община Плевен      - 47 462 582,32
Община Благоевград           - 43 841 689,70           Община Велико Търново   - 43 382 875,45
Община Видин        - 38 139 508,40                        Община Лом            - 17 197 998,49
Община Петрич       - 17 042 066,03                       Община Свищов     - 16 818 684,82
Община Велинград         16 043 137,59                   Община Гоце Делчев           18 995 867,83
Община Дупница            18 775 545,54                   Община Кюстендил  18 432 097,88
Община Силистра           17 900 372,25                  Община Димитровград 17 782 948,12
Община Търговище        17 774 897,93                   Община Карлово     15 693 358,91
Община Панагюрище 14 963 364,92

4. Допустими дейности:

       Инвестиционен приоритет 1 „Енергийна ефективност в административни и жилищни сгради” 
-          Изпълнение на мерки за енергийна ефективност в жилищни сгради, в студентски общежития и в административни сгради на държавната и общинската администрация, като например: изолация на външните ограждащи елементи, смяна на дограми, обновяване на системите за поддържане на микроклимата, технически инсталации, локални инсталации и/или връзки за отопление, газоснабдяване, монтаж на индивидуални броячи, както се изисква от Директива 2012/27/ЕС (където е приложимо), както и съпътстващи строително-монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките за енергийна ефективност, вкл. конструктивно укрепване (когато е предписано като задължително в конструктивното обследване);
-          Изпълнение на гореизброените мерки за енергийна ефективност, съпътствани от основно обновяване на жилищни сгради, на студентски общежития и на административни сгради на държавната и общинската администрация, включващо изпълнение на съпътстващи строително-монтажни работи, конструктивно укрепване (когато е предписано като задължително в конструктивното обследване), както и ремонт и реконструкция на различни части на сградата (покрив, стени, стълбищни клетки и площадки, коридори, асансьори и др.), в случай че се постигат енергийни спестявания за сградата от повече от 60%;
-          Обследвания за енергийна ефективност и конструктивни обследвания на съществуващи жилищни сгради, студентски общежития и административни сгради на държавната и общинска администрация;
-          Оценка на разходната ефективност за инвестицията;
-          Въвеждане в експлоатация на инсталации за производство на енергия от възобновяеми източници за горепосочените сгради за задоволяване на собствените нужди от енергия, ако това е технически възможно и икономически целесъобразно;
-          Подобряване достъпа за лица с увреждания до гореспоменатите сгради;

Инвестиционен приоритет 2: „Интегриран градски транспорт“:
-                Разработване на планове за управление на трафика и внедряване на интелигентни транспортни системи, в т.ч.: автоматизирани системи за управление и контрол на трафика, системи за локализиране на превозните средства на масовия градски транспорт и осигуряване на предимство, системи за информация на пътниците в реално време, автоматизирани билетни системи, комуникационни подсистеми, системи за видеонаблюдение за нуждите на центровете за градска мобилност и др.
-          Подобряване на достъпността на спирките на масовия градски транспорт и довеждащата до тях инфраструктура (подлези и надлези), като например платформи и асансьори за хора с увреждания, премахване на пречките за ориентация и информация, светлинно и звуково обявяване на спирките, ясно визуално означаване на линиите, разписания, разбираеми и за хора с намалено зрение, информация за незрящи и др.;
-          Обновяване на транспортната инфраструктура, като например гнездовата и контактна мрежа, подобряване на спирки, бази за ремонт, поддръжка и оборудване;
-          Развитие на инфраструктурна маршрутна мрежа с нови дестинации до по-отдалечени жилищни райони;
-          Осигуряване на системи за защита от шума, като например осигуряване на трамвайните линии с антивибрационни и шумозащитни елементи;
-          Разработване и подобряване на системи за обществен градски транспорт, използващи автобуси, трамваи, тролеи, които отговарят на европейската нормативна уредба за вредни емисии от двигателите и използване на възобновяеми/алтернативни енергийни източници в градския транспорт.
-          Изграждане/реконструкция/рехабилитация на улични мрежи, транспортна инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези и др. като елементи на техническата инфраструктура съгласно чл. 64 (1) от ЗУТ) във връзка с развитието на интегрирана система за градски транспорт, както и гнездова и контактна мрежа, спирки на обществения градски транспорт, депа, бази за ремонт и поддръжка и др. във връзка с развитието на интегрирана система за градски транспорт;
-          Изграждане/реконструкция/рехабилитация на пешеходни улици, тротоари и пешеходни зони, велосипедни пътеки и алеи, паркинги за велосипеди, подлези, надлези, транспортна инфраструктура, включително свързани дейности, като например монтаж на пътни знаци и информационни табели, като част от интегрираната система за градски транспорт;
-          Подобряване на връзките между интегрирания градски транспорт, междуградския автобусен, ж.п. и морски транспорт, като част от реализиране на интермодални превози — обновяване на общински автогари и съответните предгарови пространства общинска собственост, спирки на масовия градски транспорт, осигуряващи лесен трансфер към следващия по вид транспорт и логическа връзка между отделните инфраструктури и други;
-          Изграждане/реконструкция/рехабилитация на паркинги и други мерки, свързани с организация на паркирането в близост до възлови точки на масовия градски транспорт извън централните градски части.

Инвестиционен приоритет 3 „Градска среда” 
-          Изграждане и възстановяване на зони за обществен отдих, като например паркове, зелени площи, детски площадки, градски площади, междублокови пространства, спортни площадки за свободен достъп и др., включително поставяне на пейки, беседки, възстановяване на чешми, фонтани, водни площи, статуи, паметници и други елементи от градското обзавеждане, изграждане и ремонт на обществени тоалетни, в това число зелена инфраструктура и свързване на зелените зони за подобряване на градските екосистеми;
-          Изграждане, реконструкция, рехабилитация на физическите елементи на градската среда, като например пешеходни алеи и тротоари, велосипедни пътеки и алеи, пешеходни зони, подлези и надлези за пешеходци и велосипедисти, включително свързани дейности, като поставяне на указателни знаци, информационни табели и др.;
-          Изграждане, рехабилитация и реконструкция на улични мрежи и обществени паркинги;
-          Инсталиране на енергоспестяващо улично осветление и осъществяване на мерки за повишаване на сигурността и предотвратяване на престъпността, като например поставяне на осветление на паркови площи, охранителни системи за наблюдение на обществени места и др., като част от строителството и рехабилитацията на други физически елементи на градската среда (улична мрежа, паркови площи) в рамките на ИПГВР;
-          Въвеждане на системи за контролиран достъп в пешеходни зони на МПС, като например механични/хидравлични/електрически прегради, недопускащи достъп на МПС в пешеходните зони, но спускащи се при подаден сигнал от линейка, пожарна кола, полицейски автомобил, автомобили за почистване, които позволяват влизане в тях и на други автомобили (например на доставчици на магазини и др.) в точно регламентирани часове за позволен достъп, връзка със системата за видео наблюдение и т.н ;
-          Създаване на достъпна архитектурна среда, свързана с горните направления, включително подобряване на достъпа за хора с увреждания до административни сгради.

Група дейности „Зони с потенциал за икономическо развитие“
-          Подобряване/надграждане и реконструкция на съществуваща или строителство/ развитие на нова техническа инфраструктура, свързана с бизнеса и предприемачеството, като например комуникационна свързаност, строителство/ реконструкция/ рехабилитация на улици, осигуряващи достъп до и в индустриалните и бизнес зони, публично осветление, връзки към главната газоснабдителна, електроснабдителна, водоснабдителна и канализационна мрежа, поставяне на указателни знаци и информационни табели, охранителни системи около или в рамките на бизнес зоните и терените и др. в рамките на зоните с потенциал за икономическо развитие към ИПГВР;
-          Озеленяване, места за отдих, велоалеи, паркинги за велосипеди и автомобили на работещите в зоните с потенциал за икономическо развитие.

        Инвестиционен приоритет 4 „Социална инфраструктура”
       Група дейности „Социална инфраструктура“
-          Подкрепа за осигуряване на съвременни социални жилища за настаняване на уязвими, малцинствени и социално слаби групи от населението и други групи в неравностойно положение, чрез строителство, реконструкция, ремонт и разширение на социални жилища и благоустрояване на прилежащото околно пространство, в които да бъдат настанени представители на целевата група, както и подобряване достъпа за хора с увреждания до социалните жилища, като част от останалите строително-монтажни дейности по обекта;
-          Основен ремонт/реконструкция/изграждане на подходяща общинска инфраструктура за предоставяне на услуги в общността за възрастни хора и хора с увреждания извън държавната политика за деинституционализация – дневни центрове, приюти, кризисни центрове, социални общежития и др., включително прилежащото околно пространство и подобряване достъпа за хора с увреждания до горепосочените сгради като част от останалите строително-монтажни дейности по обекта и изготвяне на конструктивни обследвания на съществуващия сграден фонд;
-          Основен ремонт/реконструкция/изграждане на подходяща общинска инфраструктура за предоставяне на услуги в общността за деца извън държавната политика за деинституционализация - центрове за работа с деца на улицата, кризисни центрове, дневни центрове, консултативни центрове и др., включително прилежащото околно пространство и подобряване достъпа за хора с увреждания до горепосочените сгради като част от останалите строително-монтажни дейности по обекта и изготвяне на конструктивни обследвания на съществуващия сграден фонд;
-          Доставка и монтаж на оборудване и обзавеждане за горепосочените сгради/помещения, като част от цялостното им обновяване.;
       Група дейности „Културна инфраструктура“
-          Развитие на инфраструктурата в сферата на културата чрез строителство, реконструкция, ремонт, оборудване и обзавеждане например на културни центрове, театри, читалища, библиотеки, опери, галерии, културни изложбени зали и други обекти, свързани с културния живот, включително прилежащото околно пространство и подобряване достъпа за хора с увреждания до горепосочените сгради като част от останалите строително-монтажни дейности по обекта и изготвяне на конструктивни обследвания на съществуващия сграден фонд;

         Инвестиционен приоритет 5 „Образователна инфраструктура” 
-          Строителство, реконструкция и ремонт на общински образователни институции, като например детски ясли и детски градини, основни и средни училища (напр. учебни зали, библиотеки, лаборатории, спортни съоръжения, учебни корпуси, общежития, интернет връзки), включително прилежащото околно пространство и общежития,  подобряване достъпа за хора с увреждания до гореспоменатите сгради като част от останалите строително-монтажни дейности по обекта, както и изготвяне на конструктивни обследвания на съществуващия сграден фонд;
Доставка и монтаж на оборудване и обзавеждане за горепосочените сгради/помещения, като част от цялостнаната им модернизация.


5.  Допустими разходи:
-          разходи, свързани със технически и работни проекти и с авторски надзор в размер до 5% от стойността на СМР, заложени в КСС, финансирана от безвъзмездната финансова помощ, одобрена на етапа на кандидатстване от страна на Междинното звено;
-          разходи, свързани с набавянето на необходими разрешителни документи, изискващи се от националното законодателство, включително и свързаните с тях такси, дължими на съответните компетентни органи;
-          разходи за извършване на обследване за енергийна ефективност и сертификат за актуално състояние, обследване за установяване на техническите характеристики на сгради;
-          разходи за строително-монтажни работи;
-          разходи за строителен надзор съгласно чл.168, ал.2 от ЗУТ – в размер до 5% от стойността на КСС, финансирана от безвъзмездната финансова помощ, одобрена на етапа на кандидатстване от страна на Междинното звено;
-          разходи за оценка на съответствието на проектите, съгласно чл.142, ал.4 и чл.169 от ЗУТ – в размер до 7% от стойността на разходите за строителен надзор, финансирани от безвъзмездната финансова помощ, одобрени на етапа на кандидатстване от страна на Междинното звено;
-          непредвидени разходи за строително-монтажни работи - в размер до 10% от стойността на строително-монтажните работи, заложени в КСС, финансирана от безвъзмездната финансова помощ. Тези разходи се залагат в Приложение Б1 Количествено-стойностна сметка върху получената обща стойност на строително-монтажните работи, финансирани от безвъзмездната финансова помощ, и в отделно бюджетно перо;
-          разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация;
-          разходи за доставка на оборудване/обзавеждане
-          разходи за услуги, които са пряко свързани с проекта, съфинансиран от Оперативната програма и са необходими за неговата подготовка и изпълнение, като транспорт,  инженерни, технически, консултантски, правни и нотариални, изследвания и експертни проучвания, геоложки/геодезически проучавания, разходи за предпроектни проучвания, за анализ разходи-ползи, разходи за оценка на въздействието върху околната среда, разпространение на информацията, финансово-счетоводна проверка, одит, застраховки и други;
-          разходи за закупуване на земя и/или придобиване на ограничени вещни права (само за ново строителство) - в размер до 10% от разликата между общите допустими разходи, финансирани от безвъзмездната финансова помощ по проекта, и разходите за закупуване на земя и/или придобиване на ограничени вещни права, финансирана от БФП;
-          разходи за публичност и визуализация – до 1% от общите преки допустими разходи, финансирани от безвъзмездната финансова помощ по проекта;
-          разходи за информационна кампания (само за проекти за енергийно обновяване на жилищни сгради) – до 1% от общите преки допустими разходи, финансирани от безвъзмездната финансова помощ по проекта;
-          разходи за одит - не трябва да надвишават 1% от общия размер на безвъзмездната финансова помощ, одобрена на етапа на кандидатстване от страна на Междинното звено, но не следва да надвишават сумата от 50 000 лв. без ДДС;
-          разходи за възнаграждения за лица, пряко ангажирани с дейности по управлението и/или изпълнението на проекта, включително дължимите осигурителни вноски, и
-          разходи за командировъчни пари (пътни, дневни и квартирни) на лица - съгласно Наредбата за командировките в страната и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина или съответните нормативни актове на друга държава – членка на ЕС, в случаите, когато не е приложимо българското законодателство;

6. Крайни срокове:

Крайни срокове за кандидатстване с инвестиционна програма:  
15-30 септември 2015 г.
15-31 декември 2015 г.
15-31 януари 2016 г.
15-31 март 2016 г.

Крайни срокове за кандидатстване с проектни предложения:      
31 май 2016 г. – мин.50% от бюджета на града по процедурата
до 31 май 2017
до 31 май 2018
до 31 май 2019

Коментари